El grup parlamentari al Congrés ha aconseguit l’aprovació d’una esmena per tal que la Llei de Mobilitat Sostenible s’adapti m illor a l’estructura urbana de Catalunya i inclogui municipis com la capital garrotxina
Les ciutats mitjanes gironines podran accedir als recursos de l’Estat espanyol per fer front als costos del transport públic. El projecte de Llei de Mobilitat Sostenible presentat inicialment establia, a l’article 59, que només tenien dret a rebre aquests fons les capitals de demarcació, els municipis de més de 50.000 habitants o els de més de 20.000 habitants amb més de 36.000 unitats urbanes censades al cadastre immobiliari urbà. “La normativa deixava fora una gran quantitat de ciutats mitjanes catalanes i concentrava els recursos en les grans ciutats, deixant poblacions gironines com Olot, Figueres, Palafrugell, Blanes, Lloret de Mar o Roses sense accés a aquests fons, malgrat tenir necessitats importants de transport públic”, haexplicat aquest dilluns la diputada de Junts al Congrés Marta Madrenas, en una atenció als mitjans a Girona, acompanyada del també diputat Josep Maria Cervera, i dels regidors de Figueres, Núria Bartrolich, de Palafrugell, David Martín; de Blanes, Joan Felip, i de Lloret de Mar, Jordi Martínez.
Durant la negociació de la llei, Junts per Catalunya va aconseguir aprovar una esmena transaccional sobre la 388, que modifica els criteris de manera que els municipis de més de 20.000 habitants ja no han de complir el requisit de 36.000 unitats urbanes censades al cadastre, sinó un llindar més ajustat de 27.000 unitats. Gràcies a aquesta mesura, un total de 19 municipis catalans, podran accedir als fons estatals per al transport públic. Moltes d’aquestes ciutats, a més de tenir entre 20.000 i 50.000 habitants presenten una distribució dispersa dels habitatges i dels centres de serveis públics dins del seu terme municipal, fet que provoca majors necessitats de mobilitat i de transport públic.
Aquesta modificació “permet que la llei s’adapti millor a l’estructura urbana de Catalunya, caracteritzada per un gran nombre de ciutats mitjanes repartides pel territori, que quedaven fora d’aquest fons”, ha explicat Madrenas, que ha afegit que “quan es va iniciar la tramitació de la llei, les ciutats mitjanes, de la mà dels seus alcaldes i regidors, ens va demanar que féssim el possible per tal que els seus municipis hi estiguessin inclosos. Immediatament, ho vam començar a treballar amb el diputat Isidre Gavín i avui podem anunciar que ha donat els seus fruits”.
David Martín, regidor a Palafrugell, ha recordat que Palafrugell no disposa de transport públic, i que aquestes ajudes “contribuiran a posar-lo en marxa, ja que és un servei que ens reclama la ciutadania i que des de Junts ja destacàvem en el nostre programa electoral. Tenim cinc nuclis de població importants, i gràcies a la tasca dels diputats de Junts al Congrés podrem connectar-los millor amb aquest servei tant necessari” .
El regidor de Blanes, Joan Felip, ha remarcat que “tot el que siguin ajudes per als ajuntaments són benvingudes, en aquest sentit agraïm la tasca dels diputats de Junts al Congrés per donar suport al nostre transport públic i sostenible”, ha indicat.
Per part de Lloret de Mar, el regidor Jordi Martínez ha manifestat que “el municipi té actualment un servei de transport públic completament deficitari. Aquestes ajudes ens permetran que no ho sigui, i fer arribar el servei a nuclis disseminats o urbanitzacions que encara no en disposen”, ha subratllat.